براساس تحقیقات صورت گرفته، شمار مخاطبان شبکه الجزیره قطر به علت در پیش گرفتن سیاست های غیر حرفه ای و ارتباط با دستگاههای جاسوسی، ۸۶ درصد کاهش یافته است.
به گزارش روز چهارشنبه رادیو " اوستن " نروژ اعلام کرد: به دنبال اطلاع امیر قطر از گزارش های محرمانه درباره بی اعتمادی مخاطبان عرب به شبکه الجزیره و کاهش شدید شمار بینندگان همه شبکه های وابسته به آن از جمله الجزیره انگلیسی، وی دچار حالتی از ناامیدی و خشم شده است. مجله سوئدی " اوتنبلادیت " نوشت: براساس گزارش های ویژه که الجزیره از نهادهای نظرسنجی غربی به دست آورده است، این شبکه حدود ۸۶ درصد از بینندگان خود را از دست داده و این امر به منزله ضربه بزرگی به شبکه مذکور به شمار می آید. رادیو اوستن افزود: این گزارش ها توسط سه نهاد غربی متخصص در زمینه بررسی تأثیر رسانه ها بر افکار عمومی و تحقیق درباره تأثیرگذارترین شبکه ها بر مخاطبان در مناطق مختلف جهان تدوین شده و در اختیار شبکه الجزیره قرار داده شده است. رادیو اوستن اولین دلیل کاهش بینندگان شبکه های الجزیره به زبان های عربی و انگلیسی در جهان عرب و سراسر دنیا را آشکار شدن ارتباط دستگاه اطلاعات مرکزی امریکا با شبکه مذکور و القای سیاست ها به آن و همچنین وابسته بودن این شبکه به دستگاه اطلاعاتی قطر و اوامر خاندان حکومتی این جزیره می داند. این رادیوی نروژی با اشاره به رسوایی ارتباط وضاح خنفر مدیرکل سابق شبکه الجزیره با سازمان اطلاعات مرکزی امریکا می افزاید: وی روزانه اوامری از مدیر پایگاه اطلاعات امریکا در منطقه خلیج فارس درباره انتشار اخبار مهم و افشای اطلاعات در راستای منافع واشنگتن علیه کشورها و گروههایی مانند ایران، سوریه و حزب الله دریافت می کند تا از طریق سیاست های رسانه ای شبکه و صدور اوامری به مدیران آن شبکه برای نزدیک شدن به گروههای مخالف در جهان عرب و ایجاد روابط با گروههای فلسطینی از جمله حماس با هدف تأثیر گذاشتن بر مواضع آن و اطلاع از برنامه های سیاسی و امنیتیشان، به امریکا خدمت کنند. رسوایی در این زمینه باعثبرکناری وضاح خنفر مدیر سابق الجزیره شد. رادیو اوستن، در ادامه خاطرنشان می کند شبکه الجزیره نتوانسته است افکار بینندگان را درباره بی طرفی خود در پوشش اخبار و بهره گیری از عبارات یکسان برای توصیف حوادثو تحولات مشابه و قضیه تظاهرات در بحرین که بخشی از انقلابها در کشورهای عربی است قانع سازد. این در حالی است که دهها هزار تن از مردم و مخالفان بحرینی در تظاهرات علیه رژیم آل خلیفه مشارکت می کنند. اما چنین تظاهراتی در پوشش های خبری شبکه الجزیره جایی نداشته است. بلکه شبکه مذکور به اوامر خاندان حاکم و دستگاه اطلاعات قطر و حتی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا برای نادیده گرفتن حوادثبحرین جامه عمل پوشانده است. این در حالی است که صدای شعار شهروندان بحرینی مبنی بر سرنگونی رژیم، حتی از قصر حاکم قطر در دوحه نیز شنیده می شود. رادیو اوستن می افزاید: از جمله اموری که در تخریب وجهه شبکه الجزیره نقش داشته است، تبدیل شدن این نهاد اطلاع رسانی به شبکه ای وابسته به گروههای مسلح است که آرشیوی از کشتار و انفجار خودروهای بمب گذاری شده در میان شهروندان سوریه را در کارنامه دارند؛ این شبکه هنوز هم بر معرفی این افراطیون قاتل اصرار دارد، کسانی که پس از صدور فتواهای سرکردگان القاعده، از کشورهای عربی و آسیای مرکزی وارد سوریه شده اند، و به عنوان " انقلابیون " خواستار تحقق دمکراسی رعایت حقوق بشر، و حقوق زنان و کودکان هستند!. روزنامه نگاران و فعالان رسانه در کشورهای اسکاندیناوی پخش تصویر گروههای النصره و القاعده در بخش های خبری شبکه الجزیره به عنوان نمایندگان انقلابیون کشورهای بهار عربی و مصاحبه با آنها را به منزله تمسخر این افراد و گروهها می دانند و اظهار می دارند: آری! اینها انقلابیون قرن بیست و یکم هستند و تأییدیه دستگاه های اطلاعاتی قطر و عربستان را به همراه دارند. گزارش رادیو اوستن درباره کاهش شمار بینندگان شبکه الجزیره با خبری که سه روز پیش از سوی مجله سوئدی " اوتونپلادیت " در این باره منتشر گردید، مطابقت دارد. این مجله می نویسد: گزارش به شبکه الجزیره رسیده است و این شبکه تلاش می کند، آن را محرمانه نگه دارد. این گزارش بیانگر کاهش شمار بینندگان این شبکه در جهان عرب و سایر مناطق جهان است و این امر به منزله " ضربه بزرگی " برای مدیریت این شبکه و نهادهای مرتبط با آن است. به طوری که براساس نظرسنجی نهادهای غربی درباره شمار بینندگان این شبکه، نشان دهنده آن است که میزان بینندگان این شبکه در طی دو سال اخیر ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ حدود ۸۶ درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر شمار بینندگان این شبکه از ۴۳ میلیون نفر به شش میلیون نفر کاهش یافته است. این بدان معنی است که الجزیره چهار پنجم بینندگان خود را از دست داده است که این امر به منزله ضربه سهمگینی به تلاش های چندین ساله شبکه مذکور برای جذب مخاطب به عنوان نهاد اطلاع رسانی بی طرف و حرفه ای در زمینه فعالیت رسانه ای به شمار می آید. مجله " اوتونلادیت " در ادامه به ذکر نمونه هایی درباره کاهش بینندگان الجزیره در برخی از کشورهای عربی از جمله تونس براساس گزارش محرمانه ارائه شده به این شبکه مبتنی بر تحقیقات و بررسی های انجام شده در این باره می پردازد و می نویسد: شمار بینندگان الجزیره در تونس از حدود ۹۵۰ هزار نفر به ۲۲۰ هزار نفر کاهش یافته است. وضعیت الجزیره در مصر نیز بهتر نیست و کاهش ۸۶ درصدی بینندگان الجزیره در بیشتر کشورهای عربی اتفاق افتاده است. به طوری که به گزارش رادیو اوستن، میزان بینندگان این شبکه در عراق، سوریه، لبنان، عربستان، بحرین، الجزایر و سودان از ۶۰ تا ۹۰ درصد بوده است. این امر به ویژه پس از آن اتفاق افتاده است که شهروندان کشورهای عربی به ماهیت حقیقی شبکه الجزیره در زمینه فعالیت آن در راستای سیاست های خاندان حاکم قطر و در چارچوب طرح امنیتی سیاسی مرتبط با سازمان سیا و طرح های رژیم صهیونیستی پی برده اند. بلکه حتی اخباری مبنی بر ارتباط اعضای سفارتخانه رژیم صهیونیستی در قطر با مدیریت شبکه الجزیره منتشر شده است. مجله سوئدی مذکور خاطرنشان می کند سیاست شبکه الجزیره در جهان عرب، از طریق پوشش اخبار انقلاب ها در کشورهای عربی بر همگان روشن شد. به طوری که همه بینندگان این شبکه به صراحت شاهد رفتار و سیاست های " یک بام و دو هوای " این شبکه در برخورد با رویدادهای یکسان از سوی گروههای مختلف بودند. مجله " اوتونبلادیت " در ادامه به موضوع استعفای شماری از خبرنگاران و کارکنان الجزیره اشاره می کند که دلیل استعفای خود را فقدان بی طرفی و سیاست " یک بام و دو هوا " و اطاعت آن از اوامر روزانه خاندان حاکم دوحه اعلام کرده اند. این کارکنان مستعفی الجزیره، در استعفانامه های خود از بهره برداری سیاسی از جایگاه شبکه الجزیره از سوی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر و شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امور خارجه آن کشور سخن گفته اند. به طوری که به گفته آنها حمد بن جاسم روزانه اوامری را درباره الجزیره صادر می کند و حتی گاهی وی در در دیدار از سایر کشورها، از خارج از کشور، برای صدور اوامر درباره پوشش رویدادهای سیاسی، با مدیریت شبکه الجزیره تماس می گیرد. مجله " اوتنبلادیت " در پایان می نویسد: اکثم سلیمان، از قدیمی ترین خبرنگاران شبکه الجزیره که در فاصله سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ به عنوان خبرنگار این شبکه در آلمان فعالیت کرده است در گفتگو با مجله " دیر اشپیگل " دلیل استعفای خود را این گونه بیان کرده است: دیگر احساس نمی کردم که با آزادی کامل فعالیت می کنم و در حقیقت الجزیره از یک شبکه حرفه ای به یک شبکه تبلیغاتی تبدیل شده است.